Ce facem când Moș Ene nu vine pe la gene?

Cu atât de multe lumi și povești de construit din jucării, nu-i de mirare că ora de culcare e întâmpinată cu un oftat sau un strâmbat din nas. Când micuțul protestează la ora de culcare sau are dificultăți în a adormi, încearcă să nu te lași copleșită de mixul de sentimente care te cuprinde.

În lipsa disciplinei, lucrurile pot escalada rapid în direcția greșită. De aceea e important să aveți o rutină de seară și pe care să o respectați cu sfințenie dacă vreți ca Moș Ene să vină pe la gene în fiecare seară.

De ce nu poate adormi copilul tău?

Obiceiurile și activitățile copilului, care se petrec peste zi și înaintea orei de culcare influențează în egală măsură calitatea somnului. De aceea, e foarte important să fiți atenți la ceea ce se petrece în toate momentele zilei și să identificați ce anume îi poate cauza insomnia.

Motivele pentru care un copil nu reușește să adoarmă sunt variate, iar printre cele mai des întâlnite cauze se numără stresul, alimentația (atenție la cofeină), efectele secundare ale medicamentelor și problemele medicale.

Stresul

Cel mic poate fi stresat din cauza relațiilor tensionate cu alți copii sau cu pedagogii de la grădiniță ori de la școală. Și schimbările de acasă, cum ar fi certurile tot mai dese dintre părinți, apariția unui nou-născut în familie sau împărțirea dormitorului cu bunicii, pot să îl expună unui nivel de stres ridicat.

Cafeina

Ideal, cafeina n-ar trebui să fie parte din alimentația copilului, însă, dincolo de abordarea ta asupra alimentației copilului, probabil că se ivesc situații în care copilul consuma băuturi acidulate cu cafeină fără acordul tău. Specialiștii recomandă limitarea pe cât posibil a consumului de astfel de produse și interzicerea totală după ora prânzului. 

Probleme medicale

Somnul copilului tău poate fi tulburat și din cauza unor probleme medicale, cum ar fi erupția dentară, dificultăți în a respira din cauza nasului înfundat, mâncărimi cauzate de erupțiile cutanate sau dureri specifice puseurilor de creștere.

Ca să fiți siguri că Moș Ene vine pe la gene negreșit, seară de seară, există o serie de obiceiuri care îi vor induce copilului o stare de calm și relaxare înainte de culcare. Astfel, el va reuși să adoarmă repede, liniștit, într-o atmosferă plină de iubire și afecțiune.

Cum stimulăm somnul odihnitor și neîntrerupt?

Toți experții în parenting, chiar dacă recomandă metode diferite, subliniază cât de important e să stabilești o rutină de seară – cheia pentru un somn liniștit, odihnitor și neîntrerupt.

Rutina de seară a copilului tău este alcătuită dintr-o serie de asocieri de somn, care au loc înainte de ora de culcare și până în momentul în care l-ai așezat în pat.

Setarea atmosferei potrivite pentru ora somnului

Fiecare activitate în care este implicat copilul tău este mult mai plăcută dacă se petrece în atmosfera potrivită. Există câteva elemente senzoriale relaxante care compun tabloul orei de culcare pentru micii visători.

Aerul din camera copilului

Indiferent de vremea de afară, camera micuțului tău trebuie să fie aerisită, iar temperatura trebuie readusă la nivelul optim înainte de somn. Știind tabieturile voastre de seară, te poți organiza astfel încât să ai temperatura potrivită în momentul în care aduci copilul în cameră de la băiță și îl pregătești de somn.

Pe lângă aerul curat, aromele pe care cel mic le simte în camera lui creează asocieri de somn importante. Aromaterapeuții îți pot recomanda difuzia de uleiuri esențiale sigure pentru cei mici, precum uleiul esențial de lavandă sau cel de mușețel roman, care contribuie la relaxarea de seară și stimulează somnul.

Aroma trebuie să fie subtilă, așa că 4-5 picături în 100ml apă difuzate cu o oră înainte de somn sunt suficiente. Pentru siguranța celui mic și pentru a vă bucura de efecte benefice, decizia de a difuza aceste uleiuri trebuie luată în urma consultării cu aromaterapeutul.

Lumina din camera celui mic

Orice sursă de lumină albastră inhibă somnul, astfel că ecranele televizorului, ale smartphone-ului sau ale altor aparate electronice nu-și au locul în rutina de seară.

În schimb, aprinde o lumină de veghe caldă și de intensitate mică, care să lumineze camera înainte de culcare sau chiar noaptea întreagă dacă îi e frică de întuneric. Dacă ai în casă un difuzor de uleiuri esențiale care are și funcția de lumină de veghe, ai bifat două asocieri de somn dintr-o lovitură.

Activități recomandate înainte de culcare

Mirosul produselor de îngrijire sau al așternuturilor, jucăria cea mai dragă și povestea preferată din copilărie ne rămân întipărite în memorie și le purtăm în suflet toată viața. Specialiștii în somnul copilului recomandă o serie de activități care stimulează instalarea somnului într-o atmosferă plină de calm, înțelegere și iubire.

Băița copilului și masajul după baie

Baia de seară este cu siguranță una dintre cele mai puternice asocieri de somn din rutina copilului. Băile calde sunt liniștitoare, igienice și un mod decisiv de a separa activitățile de peste zi de ora de culcare. Un alt element care ajută copilul să se relaxeze înainte de somn este masajul blând de după băiță.

Aromaterapia amplifică efectele relaxante ale băii și masajului. Câteva dintre uleiurile esențiale care îți pot fi recomandate pentru stimularea somnului copilului sunt:

Uleiul esențial de lavandă – cunoscut pentru minunatele sale efecte sedative, bun adjuvant al somnului, crește calitatea somnului și reduce anxietatea părinților.

Uleiul esențial de vetiver – are proprietăți calmante, ajută la echilibrarea emoțională, favorizează instalarea somnului odihnitor.

Uleiul esențial de mușetel roman – aroma sa blândă și caldă calmează în mod natural și contribuie la tratamentul insomniei.

Uleiul esențial de tămâie sau Frankincense – folosit de mii de ani pentru suportul emoțional și relaxarea mentală, acest ulei are o aromă caldă, efecte sedative și contribuie la susținerea sistemului imunitar.

Uleiul esențial de măghiran – parfumul lemnos și pătrunzător ajută la relaxarea corpului și la calmarea copilului atunci când este agitat.

Este foarte important să reții faptul că atunci când sunt aplicate topic, uleiurile esențiale trebuie  întotdeauna diluate într-un ulei cărăuș sau ulei purtător cum ar fi uleiul de jojoba, cel de migdale dulci sau cel de măsline. Urmează sfaturile pediatrului și aromaterapeutului când vine vorba de diluție și de tipurile de ulei sigure pentru copilul tău.

Ultimele detalii înainte de venirea lui Moș Ene

Rutina de seară a copilului trebuie adaptată în funcție de vârstă, însă ai nevoie de consecvență privind ora de somn și ordinea activităților incluse. Dacă nu punem la socoteală băița, o rutină de seară ar trebui să se încheie cu succes după 10-15 minute.

Nu există o rețetă universală, însă dacă ești atentă la activitățile de peste zi și încerci să dezvolți obiceiuri sănătoase pentru cel mic și pentru familie, micuțul tău va adormi fără prea multe bătăi de cap și, cu timpul, instalarea somnului se va produce independent de prezența ta. Moș Ene va prelua această responsabilitate full-time.

În plus, poți avea mereu la îndemână uleiurile esențiale pe care să te bazezi indiferent unde vă prinde ora somnului – acasă, pe drum ori într-un spațiu străin copilului. Vorbește cu pediatrul și aromaterapeutul și îți vor spune tot ce trebuie să știi despre utilizarea aromaterapiei în stimularea somnului pentru copilul tău și pentru întreaga familie.

Descoperă ghidul nostru în alegerea uleurilor esențiale de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *